NEGER,BLÅMAN&WIKIPEDIA!!

för det första vad är en neger?
Jag tänker en mörk person behöver inte komma ifrån afrika för där finns det folk från olika delar av världen :)
Jag sökte upp ordet på wikipedia och tänkte försöka sammanfatta texten lite och ta ut det viktigaste :)
om du vill läsa hela texten tryck bara här :)
Wikipedia sa typ såhär ; ( tog visst med ganska mycket  xD )


" Neger,... beteckning för vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och i viss mån Oceanien.

Negrer var från början en allmän benämning på alla folkslag med svart hudfärg...neger skilde inte bara dravidfolken ,malajer,australiska folken&papuaner. Under det koloniala tidevarvet kom alltså negrer därför att mena bara de i Afrika.

Men inte heller i Afrika ansågs vid denna tid alla mörkhyade folk höra till negrerna. De semitiska,hamitisk, Abessinien och egyptiska Sudan,khoikhoi,sanfolket skiljdes från negrerna. Semiter och hamiter ansågs tillhöra den europida rasen medan alla de svarta folken ansågs höra till den negroida rasen.

Fram till och med 1970-talet var neger den dominerande termen för svarta personer...
Ett äldre svenskt begrepp var blåman ( påminner mig om min moster Jennys ord blåneger ) "


Det kanske var lite tråkigt att läsa men iaf nu fortsätter vi :) då har jag fått fler frågor i mitt lilla huvet
VAD FAN ÄR EN BLÅMAN!!
och europida och negroida rasen ?
ASSÅ SERRI ??
HAHAHAHAHHAH roligaste jag hört på länge asså :P
det stod såhär om blåmannen :)


" Blåman (på fornsvenska blaman, fornnordiska blámaðr, egentligen betydande "svart man"[1] då blå i äldre tider även betydde svart) var ett i fornsvenskan och senare använt synomnym för mörkhyad människa[2]), i synnerhet om nordafrikaner. De gamla nordborna kallade Afrika för Blåland. Senare, under 1500-talet, användes beskrivningar som en mor.

Ordet blåman användes bland annat i Gustav Vasas bibel från 1541[3]. Ordet används idag sparsamt eftersom det är ålderdomligt och kan uppfattas som rasistiskt. "


ASSÅ I GUSTAV VASAS BIBEL ?? hahaha visste inte ens att de fanns en XD
men då har vi ju lärt oss att neger från början var alla med svart hudfärg :P
sen så gjorde man en jävla massa undantag och så var det inte ens alla från Afrika som var negrar oj oj oj :O
så får man inte säga blåman för det är RASISTISKT :O
( inte för att jag tror att många vet vad fan en blåman är men ändå , don't make the blåman,s angry )
Gustav Vasa har en bibel :O
negroida rasen xD
sen vare nå om kolonisering och slavar från Afrika :P
som ni kanske märker har jag inte mycket till minne :)
men en neger är en mörkhyad alltså måste den inte komma ifrån Afrika eftersom att alla där inte är negrar :)
ska skriva lite mer snart...

pössz ,... // Caaamiiii

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0